Tag-arkiv: DSB

Mislykket privatisering: Ingen vil købe Folketinget

Foto: Job & Magt/Johan Wessman/norden.org (CC BY 2.5 dk)

Endnu en alvorlig fiasko har ramt kongeriget. Fra statens side var der lagt stor prestige og meget arbejde i at gennemføre den seneste bølge af privatiseringer, der efter planen skulle have omfattet DSB, RUC, Rødhus Klit Camping og Folketinget. Imidlertid har det vist sig, at der ikke var nogen interesserede købere, der kunne tænke sig at overtage driften af den lovgivende magt i Danmark.

Selv ikke finanshuset Goldman Sachs har været i stand til at hjælpe salget på gled, trods udbetaling af milliarder i konsulenthonorar. Salget glippede, da et mellemøstligt forbrydersyndikat alligevel ikke kunne bestikkes til at tage imod Christiansborg med indhold.

Socialdemokratiet ærgrer sig på Goldman Sachs’ vegne: “Det er meget ærgerligt”, udtaler partiet én- og samstemmigt. “Vores venner i Goldman Sachs er i forvejen hårdt ramt af Trump-regeringens skattereformer, og nu kommer så dette nye nederlag oveni. Godt at de trods alt har fået deres honorar”.

Det fejlslagne forsøg på at afhænde Danmarks parlament har dog ikke skræmt finansminister Kristian Jensen. Inden for kort tid ventes han at præsentere nye forslag til, hvilke dele af den offentlige sektor der bør overlades til det frie marked. Flere iagttagere, som har rendt Uetisk Råd på dørene, har nævnt Assens Kommune, Vejdirektoratet og Özlem Cekic som oplagte emner til næste privatiserungsrunde.

Nødhjælp til børnene på Roskildefestivalen

Airbus A400M og Lockheed C-130 Hercules på vej med nødhjælp til Roskilde. Foto: Airwolfhound (CC BY-SA 2.0)

De nødstedte curlingbørn på Roskildefestivalen fryser og er sultne; men nu får de omsider den hjælp, som de(res forældre) så desperat har behov for. I samarbejde med Læger uden Grænser, UNICEF og Red Barnet har Uetisk Råd nemlig indledt en storstilet humanitær indsats, der skal bringe nødhjælp frem til dyrskuepladsen.

Organisationerne har til formålet lejet en håndfuld transportfly fra Luftwaffe, der vil nedkaste bl.a. nødforsyninger over festivalpladsen til de stakkels børn, der i flere dage boet under forhold, som de kendte på forhånd.

Nødhjælpspakkerne vil indeholde vattæpper, neglefile, en uges forsyninger af tudekiks samt rigelige mængder Cult Mokaï.

En del af pakkerne vil også rumme afkølet Veuve Clicqout-champagne, der dog vil være forbeholdt de rigeste svin. Planen er, at de lidt fattigere svin kan distraheres med Mokaien, så de ikke forgriber sig på det, der ikke tilkommer dem. Oprindelig var det tanken at levere eksklusive flasker af typen “La Grande Dame”, men da størstedelen af de indsamlede midler går til at dække lønudbetalinger til Red Barnets direktør, Helle Thorning-Schmidt, måtte vi desværre nøjes med én af de lidt billigere versioner af Den Gule Enke.

Planen om at levere kondomer i nødhjælpspakkerne er opgivet, da det nok alligevel er for sent.

Ved festivalens slutning venter et umenneskeligt transportkaos, når de forfrosne klamydiabærere skal køres hjem af deres forældre. En del af de hårdest ramte skulle efter planen have været transporteret med tog i retning mod København, men for ikke at påføre dem livslange traumer i mødet med DSB’s regionaltog har Læger uden Grænser indsat en række smuglerbåde, der i pendulfart vil sejle dem op igennem Roskilde Fjord til Frederikssund, hvor de må stige på S-toget og klare sig, som de bedst kan.

Forsinkelser hos DSB: Adolf Eichmann raser

Foto: Domini93 (CC BY-SA 3.0 pl)
Foto: Domini93 (CC BY-SA 3.0 pl)

Det var en fejl at lade DSB stå for transporterne til Det Tredje Riges udryddelseslejre i det besatte Polen. Det erkender en dybt skuffet SS-Obersturmbannführer Adolf Eichmann. Fra sit kontor i Berlin har han måttet se mange måneders minutiøst planlagt folkemord blive afsporet af signalfejl, nedrevne køreledninger, defekte sporskifter, umulige køreplaner, kulde, varme, nedfaldne blade, skinnebrud, bremseudfald, manglende personale, uforudsete driftsforstyrrelser, koblingsproblemer og leverandørsvigt.

“Gode tog til alle – min bare … Jeg ved godt, at det ikke er DSB alene, der bærer skylden; ansvaret for en del af problemerne ligger hos Banestortyskland, men det bliver det jo ikke bedre af”, raser den ellers så stilfærdige kontormand til Uetisk Råds udsendte medarbejder, imens han (altså Eichmann, tihi) heiler mod en række plancher, der viser problemernes omfang. “Ikke engang togenes klimaanlæg kan de få til at virke; ikke fordi det gør så meget i dette tilfælde, men det er stadig et principielt problem, at de slet ikke overholder kontrakten”, tilføjer han bistert.

Eichmanns tal viser, at kun et fåtal af de deporterede nåede rettidigt frem til SS-lejrene i årets første tre måneder, og han forventer, at resultaterne for andet kvartal vil blive endnu værre. Hele sommeren skal der nemlig udføres store sporarbejder, og DSB har derfor måttet indføre en nødkøreplan og desuden lade en stor del af de sædvanlige kreaturvogne afløse af togbusser. Busserne er endnu langsommere end togene, hvilket betyder, at folkemordets ofre kommer langt senere frem til gaskamrene.

I dødslejrene Majdanek og Sobibor kører krematorierne allerede på nedsat kapacitet på grund af den forsinkede leverance, og inden for få uger ventes Auschwitz og Kulmhof også at måtte neddrosle produktionen.

Treblinka-lejren har derimod formået at styre uden om forsyningsproblemerne ved at omstille driften til at køre på varm luft fra en alternativ leverandør ved navn Uffe Elbæk. Der er tilsyneladende tale om en vedvarende energikilde, og Adolf Eichmann vil nu undersøge mulighederne for at udbrede løsningen til resten af Hitler-imperiet.

Sandheden om kampflyene og IC4

Kampflyet F-35 og togsættet IC4 har en række ting til fælles: De er for tunge, de bruger for meget brændstof, de er meget dyre i anskaffelse og drift, og de har massive softwareproblemer. Uetisk Råd kan nu afsløre den virkelige årsag til de mange sammenfald!

Danmark står over for et afgørende valg: Hvilket kampfly skal det danske Luftwaffe bruge i fremtiden? Særligt Boeing F/A-18F Super Hornet har gjort sig bemærket med én afgørende egenskab, nemlig evnen til at lave utallige ordspil (Super Hårnet, Super Horny osv.), og alle venter således i spænding på at få afsløret, om valget mon alligevel falder på Eurofighter Typhoon eller Lockheed Martin F-35 Lightning II (tidligere kendt som JSF, Joint Strike Fighter).

Det har længe været en offentlig hemmelighed, at F-35 var det eneste reelt tænkelige valg, eftersom Danmark allerede har brugt milliarder på at deltage i udviklingen, og det er den amerikanske regerings favorit; så de mange undersøgelser, der skal lede frem til valget af flyet, har derfor efter alt at dømme bare været spil for galleriet og spild af penge.

F-35 på IC4. Foto: U.S. Navy/Leif Jørgensen (CC BY-SA 4.0)
F-35 og IC4 på Aaarhuuus Hovedbanegård. Foto: U.S. Navy/Leif Jørgensen (CC BY-SA 4.0). Billedet er 100 % ægte.

På baggrund af lækkede dokumenter fra Forsvarsministeriets kontor for kampflyprogrammet kan Uetisk Råd nu afsløre, at det ikke er noget tilfælde, at F-35 sammenlignes med IC4, og at de lider under de samme “problemer”. Det skyldes simpelthen, at de er beregnet på at blive brugt sammen. Meningen er, at et F-35 monteres oven på hvert IC4-tog på Københavns Hovedbanegård, og alt efter den aktuelle sikkerhedspolitiske situation vil toget så køre til Ålborg/Lindholm eller flyve til luftrummet over Bornholm (Østfronten). Eventuelle passagerer vil således være med i begge tilfælde, enten som gidsler hos DSB eller som levende skjolde i forsvaret mod Rusland.

Monteringen af F-35 oven på IC4-togene forklarer også, hvorfor IC4 ikke er et el-tog; det er jo ikke nødvendigt, når man har en flymotor. Så det skyldes altså ikke bare manglende forudseenhed, elendig planlægning og almindelig underbegavelse hos skiftende regeringer siden slutningen af 1990’erne, men er derimod et bevidst forsvarspolitisk valg.

BONUSINFO: Det er koncernen bag IC4, der står for at samle og vedligeholde F-35 i Europa!