Tag-arkiv: pisk

Roskilde-biskop: Vi må ikke dæmonisere Satan

Foto: Martin Munch/Roskilde Stift
Foto: Martin Munch/Roskilde Stift

Biskoppen i Roskilde, Peter Fischer-Møller, har længe været Uetisk Råds betroede medarbejder og agent på det folkekirkelige område. På ægte journalistisk vis har Rådet nu ladet en anden af sine medarbejdere interviewe biskoppen for at høre mere om hans syn på dæmonisering.

Peter Fischer-Møller, er det rigtigt, at du advarer imod dæmonisering, sådan som du lige har fortalt mig?

»Det er helt rigtigt, ja. Vi skal passe meget på, at vi ikke dæmoniserer, for hvis vi dæmoniserer folk, gør vi dem til dæmoner, og det er jo ikke så godt.«

Har du nogen særlige grupper eller enkeltpersoner i tankerne?

»Ja, for eksempel burde vi nok tale pænere om Satan. Jeg mener: Bare fordi han er Satan, er det jo ikke ensbetydende med, at han er Djævelen selv.«

Jo, det er det jo faktisk!

»Nå ja, det kan man sige, tihi. Men vi skal i hvert fald passe rigtig meget på, ja vi skal. Jeg er selvfølgelig ikke selv satanist, men det betyder jo ikke, at vi skal gå i den anden grøft og uden videre skal forsage Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen!«

Men det er jo ellers præcis det, folkekirken gør i sin trosbekendelse?!

»Ja … ja, jo, det kan du selvfølgelig have ret i, når du absolut vil stille det op på den måde. Men det gælder på mange andre områder. Vi kunne for eksempel nævne de rabiate imamer. Altså, bare fordi de siger, at de går ind for stening og piskning af uskyldige kvinder, er det jo ikke ensbetydende med, at de går ind for stening og piskning af uskyldige kvinder! Her er det vigtigt, at vi ikke skærer alle over en kam. Jeg skal jo ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt de vil indføre et kalifat, bare fordi de selv siger, at de vil indføre et kalifat. Vel?«

Det må du vist uddybe lidt.

»Jamen, hvis vi nu sørger for at udstille de radikale imamer i fuld offentlighed, så vil vi svække dem. Man skal også passe lidt på med at sammenligne med nazismen, men man kan jo sige, at det var det samme, der skete med Hitler: Da han først fik rigtig meget opmærksomhed, gik hele hans bevægelse jo lidt i sig selv igen.«

Nej.

»Nejnej, men du forstår jo, hvad jeg mener, ikke?«

Det ved j…

»Du har vist ikke været konfirmand hos mig, hva’? *Fnis*. Nej, jeg mener bare, at hvis vi nu sørger for at gå i dialog med islam, så undgår vi at fordømme det. Hvor ville vi være henne, hvis vi skulle gå rundt og mene, at folk, der mener noget andet end os, mener noget andet end os? Bare fordi man er kristen og tror på den treenige Gud, betyder det jo ikke, at man ikke kan anerkende, at muslimerne også kan have ret, når islam fordømmer tanken om den treenige Gud. Hvis det var sådan, skulle folkekirken jo tage afstand fra islam, og hvor ville vi så være henne?«

Men i en af folkekirkens trosbekendelser (Den Augsburgske Bekendelse, UR) fordømmes islam jo netop af denne grund!

»Nej, det kan jeg ikke mindes, at jeg nogensinde har læst noget om. Det må du have misforstået. Haha! Men jeg mener bare helt grundlæggende, at man ikke skal være så overfladisk. Folk er ikke altid, hvad de giver sig ud for. Det er jo lidt ligesom med mig selv: I nogle belysninger ligner jeg lidt en abe, men det betyder jo ikke, at jeg er det, vel? Hihihihi.«

(Her mistede UR forbindelsen til den udsendte medarbejder, idet Peter Fischer-Møller greb ham og kravlede op på taget af Roskilde Domkirke. Et udvalg under Roskilde Stift overvejer lige nu, om UR-medarbejderen skal betale entré for sit ophold på kirketaget, ligesom folk betaler 60 kr. for at komme ind i kirken).

Nepotisme; grundlov og velfærd

Nepals kongefamilie
På billedet ses en del af Nepals kongefamilie. Denne familie har tidligere optjent gode uetiske point, idet kronprinsen på et tidspunkt (under påvirkning af ulykkelig kærlighed og alkohol) besluttede at overtage magten; således dræbte han – under anvendelse af bl.a. en automatisk riffel og flere pistoler – det meste af sin familie; da kronprinsen dermed automatisk overtog kongemagten, blev han samtidig beskyttet af den kongelige immunitet og kunne derfor ikke retsforfølges. Desværre ende kronprinsens massakre med også at omfatte ham selv, og det blev derfor en korrupt onkel, der i stedet blev ny konge i Nepal.

Af den i øvrigt forkastelige Grundlovs § 2 fremgår følgende:

  • “Kongemagten nedarves til mænd og kvinder efter de i tronfølgeloven af 27. marts 1953 fastsatte regler.”

Uetisk Råd mener derfor, at Grundloven sikrer en helt grundlæggende nepotisme i øverste samfundslag, hvilket selvfølgelig skal være et godt eksempel for resten af samfundet. Hvis vi kunne indføre en grundlovssikret, tvungen nepotisme gældende for alle samfundslag, rig som fattig, vil vi derved sikre, at den sociale arv kontinuerligt vil blive en vedvarende omstændighed i et samfund, hvor stavnsbåndet derved vil blive cementeret.

– Den fattige bondesøn har absolut ingen mulighed for at kunne bevæge sig op i hierarkiet ved at kunne flytte ud og finde en bedre arbejdsplads, og endvidere tvinges bemeldte fattigrøv nu til at overtage sin faders stilling, som ikke har udsigt til fremtidige forbedringer, og han må til stadighed acceptere pisk fra sin herremand!

– Velfærden, som vi kender den i dag, vil knuses af mangfoldige årsager, hvilket Uetisk Råd betragter som værende et eftertragtelsesværdigt mål/resultat.

Pendlere – en mindreværdig minoritet

PendlereDen etniske minoritet pendlerne er i uetisk optik ilde set, eftersom de er det tydelige eksempel på vort lands fremgang/tilbagegang! Da Uetisk Råd som tidligere beskrevet vil have Stavnsbåndet genindført, er det helt utænkeligt, at folk skal kunne pendle frem og tilbage fra sogn til sogn for at arbejde! Nej, mener Uetisk Råd! Folk skal arbejde på den herregård, hvorved man bor! Ud i marken og pløj (og få pisk!).

Justering af Straffeloven samt Færdselsloven

politiUetisk Råd mener, at både Straffeloven og Færdselsloven i deres nuværende former må betegnes som værende af en utilfredsstillende karakter. De virker ikke efter hensigten i mange tilfælde. Derfor foreslår Uetisk Råd, at vi skal genindføre piskeslag som strafmiddel, således at vi også på dette område kommer til de ligne de glorværdige islamiske lande. Dog skal vi gå yderligere, end vi i hin tid gjorde. Politimanden skal udstyres med en handy, håndholdt pisk, som han (vi ønsker ikke kvindelige betjente, da disse er for blødsødne!) kan bruge i situationer, hvor en forbryder (eller en uskyldig) måtte bryde loven (eller ikke).

Derfor foreslår vi eksempelvis følgende tilføjelser til Færdsels- og Straffeloven (bemærk således, at det første tilfælde bliver en kombineret Færdsels- og Straffelov):

  • § 49, stk. 2.
    Cyklist skal altid holde til højre på den vognbane, der er beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen ved siden af kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne ikke kan ske til højre.
    Tilføjelse: Såfremt dette ikke overholdes, straffes cyklisten med 39 piskeslag på nøgen ryg.
  • § 183 a.
    Den, som ved ulovlig tvang, jf. § 260, overtager kontrollen over et luftfartøj, skib eller et andet kollektivt transportmiddel eller godstransportmiddel eller griber ind i dets manøvrering, straffes med fængsel indtil på livstid.
    Tilføjelse: Såfremt den tilstedeværende politimand måtte vurdere det for antageligt i den givne situation, kan han ydermere straffe den anholdte (som endnu ikke er dømt ved en retssag!) med 30–70 piskeslag på nøgen ryg.
  • § 63.
    Som vilkår for udsættelsen af fængselsstraf bestemmes, at den dømte skal udføre ulønnet samfundstjeneste i mindst 30 og højst 240 timer. Den fastsatte arbejdspligt skal opfyldes inden for en længstetid, der udmåles i forhold til antallet af arbejdstimer.
    Tilføjelse: Herudover vil det blive fastlagt inden for den pågældende kommune, i hvilken strafferammen fastsættes, at den arbejdspligtige kan blive tilbudt at blive tildelt piskeslag på nøgen ryg i stedet for arbejdstimer; således vil en times arbejde kunne erstattes med 39 piskeslag på nøgen ryg.

 

Folkeskoletest og fremtidens skole

piskRegeringen har indført flere prøver i folkeskolen, og medierne har derfor ventet i spænding på, hvad Uetisk Råd havde af holdninger til dette initiativ.

Uetisk Råd mener: Flere prøver er et skridt i den rigtige retning – dog et skridt som langt fra er drastisk nok. Nutidens unge er meget dovne og umotiverede, og det skal ændres, hvis samfundet ikke skal forfalde. Der findes to principper – “guleroden” og “pisken” – og der skal ikke herske tvivl om, at “pisken” er langt mere effektiv og billig. Der menes selvfølgelig ikke “pisk” i bogstavelig forstand, da dette er en gammel og meget barbarisk metode*. Elektrisk strøm er fremtidens pisk, og man kan ved hjælp af EDB give eleven stød, hver gang der svares forkert. Men hvorfor stoppe her? Skal vores fremtid se lys ud, kræver det stærkere metoder. I fremtiden skal der jævnligt være prøver i skolen, hvor det bliver testet om den enkelte elev har lært dét, som den burde. Dumper eleverne disse prøver, bliver de slået ihjel. Dette er en fremragende måde at motivere de unge. Dette løser også andre problemer; alle ved jo, at folk som klarer sig dårligt i skolen, bliver arbejdsløse og vil derfor være en evig parasit på den fælles pengekasse. Disse folk ville blive udryddet og det vil unægteligt give en enorm økonomisk bonus i fremtiden. Denne form for racehygiejne gør også, at kun de kloge og arbejdsommes gener bliver videreført, hvilket vil skabe en race, som kan klare fremtidens problemer. Man vil også slippe for folk med de såkaldte “kunstneriske evner”, hvilket jo er et slemt genetisk sidespring. Det kan lyde meget voldsomt, men det handler om, at vi må løse problemerne i tide og se problemerne i øjnene. Fremtidens generationer vil takke Uetisk Råd for denne visionære plan.

Tilføjelse, 24. juni 2006:
*) Netop fordi pisk er en gammeldags og barbarisk afstraffelsesmetode, er det én, som Uetisk Råd kun kan billige og støtte på alle måder, og Rådet mener derfor, at almindelig pisk skal anvendes sidestillet med elektrisk stød etc. Samtidig har Rådet taget drastiske skridt for at forhindre, at så fejlagtige skøn som det i bekendtgørelsen fremførte ikke længere vil kunne finde sted (Rådet kan af uetiske årsager ikke oplyse, hvilke skridt der nærmere bestemt er tale om, men kan dog uofficielt nævne bål og brand som et hovedvåben i kampen for uetikkens fremme og undertrykkelsen af modernistisk-leflende tendenser).